Szokások, amik a pszichológusok szerint elvezetnek téged a boldogsághoz

16/09/21 szerda
ujnemzedek.hu
Apró dolgok, amik bizonyítottan hozzásegítenek egy boldogabb élethez.

A Business Insider megkérdezett pszichológusokat arról, hogy mik azok az apró dolgok, amik boldogság elérésében segíthetnek. A pszichológusok olyan dolgokat mondtak el, amiket kutatások előztek meg, nem hatalmas karrier- meg szerelmi tanácsokról van szó, hanem kicsi, életmód-dolgokról. Olyanokról, amik aztán meghálálják a bizalmat. 

 

Írj le 3 olyan dolgot, amiért hálás vagy!

A kaliforniai UC Davis egyetemen készült kísérlet eredménye szerint azoknak, akik rendszeresen leírják azokat a dolgokat, amik boldoggá tették, boldogabbak is lesznek a jövőben.

 

Túrázz vagy csak bámuld a tiszta eget éjszaka!

Egy friss tanulmány szerint azok az emberek sokkal boldogabbak, akik gyakran merednek a messzeségbe és ámulnak el a világ "nagy dolgain", mint a világegyetem vagy a természet csodái.

 

Igyál kávét! (de ne sokat!) 

A friss kutatások igazolni látszanak azt a tézist, miszerint a kávé nem csak energiát ad, de a jókedvért felelős hormonok gyártásában is közreműködik. Érdekes például, hogy tudósok összefüggést találtak a rendszeres kávéfogyasztás és a kevesebb öngyilkosság között. 

 

Meditálj! 

Több, egymástól független tanulmány is bebizonyította, hogy a meditáció - bizonyos ideig elszántan koncentrálni a jelenre - a depresszió és a szorongás esélyét is csökkenti. Sőt, azoknak, akik rendszeresen meditálnak az agyuk bizonyos részei jobban működnek: például a stabil lelki állapothoz szükséges érzelmi kontroll jobban működik náluk.

 

Olvass kalandregényeket!

Nem csak az álmodozás, a világ "nagy dolgain" való csodálkozás segít a jobb hangulat elérésében, hanem az is, ha mások kalandjairól olvasol. A kutatók szerint az olvasott történetekkel azonosulunk és úgy érezzük, hogy velünk történik, így egy-egy kalandregény olvasásakor olyan élményekkel gazdagodunk, amiket amúgy nem élhetnénk át. 

 

Csinálj olyan dolgokat, amiktől boldog vagy, még akkor is, ha épp nem vagy az!

Nem kell magyarázni, hogy megmentheti a rossz napod, ha valami olyasmit csinálsz, amiben örömödet leled. Csak némi tudatosság szükséges hozzá: felismerni, hogy mi okozott örömöt, majd akármilyen rossz kedved is van, szomorkodás és lustulás helyett nekiállni. 

 

Menj színházba!

Egy 50 ezer emberen elvégzett, norvég kutatás szerint azok között a felnőttek között, akik színházba járnak, sokkal kevesebb az eséllyel alakul ki szorongás, a depresszió, és kisebb az esély az öngyilkosságra is. 

 

Tűzz ki reális célokat magad elé!

Beteljesíteni egy vágyat jó érzés. Miért is ne váltanád valóra rendszeresen egy-egy vágyad? Ehhez mindössze annyi kell, hogy reális célokat tűzz ki magad elé. Nem könnyen megvalósíthatóakat, de olyanokat, amik nem egy életre szólnak. 

 

Költs másokra is, ne csak magadra!

Egyes kutatások szerint saját magunkat megajándékozni is jó érzéssel tölt el minket, de másokat meglepni még hatásosabb. 

 

Önkénteskedj!

Egészen meglepő eredménnyel zárult egy kutatás, amit több mint húsz éven át végeztek. A lelki egészség fellendítésében egy tevékenységnek nagyobb szerepe van, mint bármelyik másiknak: az önkéntességnek. Csökkenti a depresszió kockázatát, növeli az általános elégedettséget és csökkenti az esélyét annak, hogy olyan betegségben halj meg, aminek az eredete a stresszre vezethető vissza. 

 

Járj edzésre!

A mozgás hatására megnő az agyban a boldogsághormonok száma. A rendszeres testmozgás pedig egyenesen boldoggá tesz, arról nem beszélve, hogy egészségessé és ellenállóbbá is, tehát kevésbé kell félned a betegségektől.

 

Gyakorolj, hogy jobb légy (bármiben)!

Teljesen mindegy mi az, zongora, festészet, írás vagy darts: vidd haza a kedvenc tevékenységed és fejleszd magad benne! Egy 2009-es kutatás szerint a hosszútávú boldogság egyik kulcsa, hogy a saját képességeinket rendszeresen fejlesszük. 

 

Maradj türelmes!

Egy 2013-as tanulmány szerint az idősebb emberek sokkal kiegyensúlyozottabbak, méghozzá az életben szerzett tapasztalataik miatt. Ez nagyban hozzájárul ahhoz, hogy objektíven meg tudják ítélni: miért érdemes stresszelni és miért nem, illetve miért éri meg boldognak lenni.